مزایای صادرات به کشور های حوزه خلیج فارس

کشورهای حاشیه خلیج فارس جزو کشورهای ثروتمندی هستند که صادرات به آنها می تواند بسیار سودمند بوده و منافع مالی بسیار زیادی داشته باشد. ایران به کشورهای همسایه خود انواع و اقسام کالا را صادر می کند که بسیاری از آنها غیرنفتی هستند. از جمله این کالاها می توان به انواع مواد غذایی، انواع قطعات و لوازم صنعتی، مواد خام معدنی و غیره اشاره کرد. اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگوییم، اقلامی مانند پسته، خرما، انواع شیشه، انواع کفپوش، محصولات کشاورزی، انواع محصولات معدنی و سنگ ها مانند سنگ های مرمر و حتی انواع محصولات غذایی مانند بیسکویت، کنسرو، لوازم خانگی و… به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود. اما مزایای صادرات به کشور های حاشیه خلیج فارس چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با وضعیت صادرات در ایران و  مزایای صادرات به کشور های حوزه خلیج فارس بیشتر آشنا شوید.

وضعیت صادرات کشور ایران

یکی از مسائلی که برای اقتصاد جامعه بسیار تعیین کننده است صادرات هر کشور است. میان رشد اقتصادی هر کشور و میزان صادرات آن ارتباط بسیار مستقیمی وجود دارد و مزایای صادرات به کشور های حوزه خلیج فارس بسیار است. کشور ایران صادرات نفتی و غیرنفتی بسیار زیادی به کشورهای مختلف دارد. آمارها نشان می دهد که ایران به کشورهایی مانند چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و در انتها افغانستان کالا های بسیار زیادی را صادر می کند. از جمله بهترین کالاهایی که کشور ایران صادر می کند می توان به انواع کالاهای پتروشیمی، مواد معدنی، فلزات، محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی اشاره کرد.

از آنجایی که کشورهای همسایه ایران، فاصله کمی با ما دارند و مرزهای آنها به کشور ما نزدیک است، صادرات به این کشورها می تواند یکی از پر سود ترین تجارت ها باشد. چرا که هزینه ‌های حمل و نقل به شدت کاهش پیدا می کند. همچنین یکسان بودن فرهنگ این دو کشور باعث می شود که مردمان آن کشور تمایل زیادی به مصرف کالاهای ایرانی داشته باشند. ایران به طرق مختلف از جمله زمینی، از طریق دریا و یا از طریق هوایی محصولات مختلف را به کشورهای اطراف صادر می کند. در ادامه با مزایای صادرات به کشور های حوزه خلیج فارس با شما صحبت خواهیم کرد.

مزایای صادرات به کشور های حوزه خلیج فارس چیست؟

مزایای صادرات به کشور های حوزه خلیج فارس  بسیار است. یکی از مزایای صادرات به کشورهای خلیج فارس این است که فاصله کمی با ایران دارند و مرزهای دریایی فراوانی با کشور ما دارند. بنابراین می توان در کوتاه ترین زمان، با کمترین هزینه و با سرعت بسیار زیادی صادرات را به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام داد.

از دیگر مزایای صادرات به کشور های حوزه خلیج فارس این است که این کشورها با کمبود افراد متخصص روبرو هستند. از طرفی دیگر مساحت این کشورها بسیار کوچک است و زمین های کشاورزی بسیار بزرگ در این کشورها وجود ندارد که حتی ممکن است در برخی موارد خاک آنها حاصلخیز نباشد. این مسئله باعث شده است که کشورهای حاشیه خلیج فارس به محصولات کشاورزی و غیر کشاورزی کشور ما نیاز داشته باشند و خریدار کالاهای ما باشند.

یکی دیگر از مزایای صادرات به کشور های حوزه خلیج فارس  داشتن جمعیت و افراد ثروتمند بسیار زیادی در این کشورهاست. این کشورها از نظر اقتصادی در وضعیت بسیار عالی به سر می برند و اکثر جمعیت آنها ثروتمند می باشند. بنابراین همیشه کالاهای صادر شده ایرانی در این کشور خریدار دارد. بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای آرام و بدون حاشیه هستند که می توان از این آرامش بی حاشیه و همچنین ثروتمند بودن آنها استفاده کرد تا بتوان انواع کالاها را به این کشورها صادر کرد.

نحوه صادرات از ایران به کشورهای مختلف

نحوه صادرات از ایران به روش های مختلفی انجام می گیرد. در ایران کالاها ممکن است به روش مستقیم و یا روش غیر مستقیم صادر شوند. در روش مستقیم شما بدون واسطه تجاری می توانید صادرات را انجام دهید. این روش سودآوری بیشتری دارد و شما دسترسی کامل به مشتریان دارید. اما معایب صادرات مستقیم این است که ریسک های زیادی دارد و همچنین باید زحمات بیشتری بکشید و نیاز به زمان زیادی برای سرمایه گذاری و تهیه زیرساخت برای صادرات دارید.

اما در نحوه صادرات از ایران  به روش غیر مستقیم شما از طریق واسطه به سایر کشورها محصولات خود را صادر می کنید. از مزایای این روش این است که شما زحمات کمتری متحمل می شوید و ریسک این روش کمتر است. از طرفی معایب صادرات غیر مستقیم این است که سود کمتری نسبت به صادرات مستقیم به دست می آورید. همچنین به بازار هدف خود تسلط کافی ندارید و با مشتریان نمی توانید ارتباط نزدیک تری داشته باشید.

صادرات یکی از پرسودترین مشاغل

یکی از پرسود ترین مشاغلی که در دنیا وجود دارد شغل صادرات است. برخی از کشورها انواع و اقسام کالاها را تولید می کنند و آن را به کشورهای دیگر صادر می کنند. چین یکی از کشورهایی هست که کالاهای تولیدی آن تمام دنیا را فرا گرفته و از این طریق در حال تبدیل شدن به قدرت اول جهان است.  تجارت بین الملل یک شغل بسیار پرسود است و می تواند یک سکوی پرتاب برای هر فردی باشد.

برای اینکه بتوانیم یک صادرات بسیار موفق داشته باشیم ابتدا باید کشوری که می خواهیم صادرات را برای آن کشور انجام دهیم به طور دقیق بررسی و نیاز سنجی کنیم و ببینیم آن کشور چه نیازهایی دارد. در مرحله دوم باید محصول مورد نیاز آن کشور را با کیفیت بسیار بالایی تولید کنیم. قدم سوم توجه به زیبایی ظاهری محصول است. ما باید محصولات خود را در بسته بندی های زیبایی قرار دهیم. بسته بندی ها و ظرف های شکیل و زیبا یکی از ملاک های مهم برای صادرات است.

 

کشور ما ایران به حدود ۱۵۰ کشور دنیا صادرات انجام می دهد که کشورهای حوزه خلیج فارس نیز جزو این کشورها می باشند. در این مقاله شما با مزایای صادرات به کشور های حاشیه خلیج فارس آشنا شدید. این کشورها جزو سودآورترین و نزدیک ترین مناطق به ایران هستند. وجود این کشورها یک نعمت و مزیت برای ایران است. چراکه ثروتمندی و نیاز بالای آنها باعث شده است که به یک منطقه تجاری بسیار مهم تبدیل شوند. اگر شما نیز تولید کننده ایرانی هستید می توانید با تجارت مستقیم و یا غیرمستقیم به این کشورها، علاوه بر کسب ثروت، به توان صادراتی کشور بیفزایید و قدمی مهمی برای پیشرفت میهن عزیزمان ایران بردارید.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *