مزایا و معایب حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی، یکی از بهترین روش ها جهت انتقال مسافر و جابجایی بار با انواع شناورها نظیر: کشتی، لنج، قایق و… می باشد. با استفاده از این روش، جابجایی کالاها آسان تر و تجارت جهانی موثرتر پیش خواهد رفت. در زمان های گذشته، جابجایی و حمل و نقل کالاها به وسیله چهارپایان انجام می شد. شاید آن موقع، کمتر کسی فکر می کرد که با استفاده از روش های جدید حمل و نقل کالا بتوان تجارت را به طور موثری به پیش راند. کم کم با اختراع شناورها و استفاده از نقشه جهت پیدا کردن مسیرهای دریایی، تاجران دریافتند که می توانند تجارت خود را از این طریق گسترش دهند. اینکه چرا بازرگانان و تاجران از این روش جهت حمل و نقل کالاهای خود استفاده می کنند، جزو سوالات مهمی بوده که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم.

آشنایی با انواع حمل و نقل دریایی

کشتی های باری به دلیل یک سری ویژگی ها و امکانات خاصی که دارند، امکان بارگیری آسان کالاها را از مبدا تا مقصد به راحتی میسر می کنند. این نوع کشتی های عظیم الجثه از توانایی حمل بار با حجم و وزن بالا برخوردار می باشند. یکی از مهمترین موضوعاتی که در این بین مطرح می شود، طریقه اجرا و پیاده سازی این نوع حمل و نقل آبی است. به طور کلی، دو روش جهت حمل و نقل کالاها از طریق مسیرهای دریایی وجود داشته که در مورد آنها توضیح مختصری خواهیم داد.

Cross Stuffing

Cross Stuffing در واقع، حمل و نقل آبی به روش مستقیم می باشد. در این روش، فرایند بارگیری از مبدا و تحویل کالا به مقصد به صورت مستقیم انجام می شود. هزینه پایین و زمان بسیار کوتاه جهت جابجایی کالا به مقصد از جمله مهمترین مزایای این نوع روش حمل و نقل به شمار می روند.

Transshipment

ترانشیپ، نام دیگر حمل و نقل آبی به روش غیرمستقیم می باشد. در این روش یک بندر واسط وجود داشته که کالاها بعد از بارگیری از مبدا به آنجا منتقل شده و سپس به مقصد ارسال خواهند شد. البته این روش در مقایسه با روش قبلی از هزینه بیشتری جهت حمل کالاها به مقصد برخوردار می باشد. حتی امکان دارد گاهی اوقات زمان زیادی طول بکشد تا بار در مقصد تخلیه شود. یکی از مهمترین مزایای این روش، اطمینان از ارسال سالم کالاها به مقصد می باشد.

Groupage shipping

یکی دیگر از روش های حمل و نقل دریایی، گروپاژ می باشد. این روش به آن دسته از بازرگانان و تاجرانی که حجم بار آنها کم می باشد، توصیه می شود. اکثر شرکت ها به دلیل جلوگیری از پرداخت هزینه زیاد حمل و نقل بارهای خود به این روش روی می آورند. گروپاژ دریایی، روشی کم هزینه بوده و نیازی به اتلاف وقت زیاد جهت حمل کالاها به مقصد نیست.

حمل و نقل دریایی چه مزایایی دارد؟

امروزه، حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر روش ها نظیر: حمل و نقل زمینی یا هوایی از محبوبیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد. جهت فهمیدن دلایل برتری حمل و نقل آبی با سایر روش ها نیاز است که به بررسی مزایای آن بپردازیم.

بسیار مقرون به صرفه می باشد

یکی از مهمترین مزایای حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر روش ها، هزینه پایین آن می باشد. در این روش، امکان حمل کالاها با وزن و حجم بالا توسط انواع مختلف شناورها به راحتی فراهم می شود. ثبات نرخ کرایه از جمله موارد دیگری است که اکثر شرکت های تجاری تمایل به جابجایی کالاهای خود از طریق مسیرهای دریایی دارند.

تغییر زیادی در نرخ کرایه دیده نمی شود

شاید برایتان جالب باشد بدانید که تغییر زیادی در نرخ کرایه حمل و نقل دریایی وجود ندارد. کرایه های حمل و نقل از یک ثبات قیمتی برخوردار می باشند. ایجاد هرگونه تغییری در نرخ کرایه باید توسط شناخته ترین شرکت های حمل و نقل آبی در دنیا انجام شود.

شرایط حمل کالاها با حجم زیاد به مقصد از این طریق مهیا می شود

یکی دیگر از مهمترین مزایای حمل و نقل دریایی این است که امکان جابجایی کالاها با حجم بالا از این طریق به راحتی مهیا می شود. محدودیت های جدی جهت حمل و نقل کالاها در سایر روش ها وجود دارد. از جمله این موارد می توان به محدودیت بارگیری کالاها به هنگام حمل توسط قطار یا هواپیما اشاره نمود. در حالی که  محدودیت بارگیری کالاها در شناورهای دریایی عظیم الجثه نظیر: لنج، کشتی و… وجود ندارد.

حمل کالاها با وزن زیاد به مقصد از طریق روش دریایی به راحتی میسر می شود

امروزه، کشتی های عظیم الجثه زیادی وجود داشته که امکان حمل بار تا وزن 500 هزار تن را به راحتی فراهم می کنند. برای مثال: کشور ما سالانه قادر به تولید 800 هزار تن رب گوجه فرنگی می باشد. تنها به دو کشتی بزرگ نیاز است تا بتوان این 800 هزار تن رب گوجه فرنگی را از طریق مسیرهای دریایی به سایر کشورها صادر نمود.

آشنایی با مهمترین محدودیت های حمل و نقل دریایی   

هر کدام از روش های حمل نقل اعم از دریایی، هوایی و زمینی از معایب مخصوص به خود برخوردار می باشند. حمل و نقل آبی هم دارای یک سری محدودیت ها بوده که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

  • شرایط نامساعد جوی، امکان ارسال بار به مقصد را با مشکل مواجه می سازد.
  • سرعت انتقال بار در این روش بسیار پایین تر از روش های حمل و نقل زمینی و هوایی می باشد.
  • امکان دارد به خاطر شرایط خاص سیاسی یا سایر موارد، امکان تحویل کالا به مقصد با تاخیر صورت پذیرد.
  • امکان رهگیری کالاها از این طریق در مقایسه با سایر روش ها بسیار دشوار می باشد.
  • در این روش، احتمال دریازدگی و بروز بیماری به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی برای خدمه و مسافران کشتی وجود دارد.

حمل و نقل دریایی، یکی از بهترین روش ها جهت جابجایی بار از مبدا به مقصد مورد نظر از طریق مسیرهای آبی می باشد. این روش در مقایسه با روش های حمل و نقل زمینی و هوایی، بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. اکثر بازرگانان و تاجران از این نوع روش جهت حمل و نقل آسان کالاهای خود به مقصد مورد نظر استفاده می کنند. تنها ایراد وارده به این روش را می توان در میزان سرعت انتقال و حمل کالا دانست. در این مقاله سعی نمودیم تا به طور خلاصه به معایب و مزایای حمل و نقل آبی اشاره نماییم. امیدواریم که محتوای مفیدی را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار داده باشیم.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *