مفهوم تجاری سازی چیست؟

تجاری سازی در واقع طبق آنچه در فرهنگ هریتیج نوشته شده است به معنی به کارگیری انواع روش های کسب و کار برای تولید سود معنی شده است. تجاری سازی فرایندی است که در آن ایده های علمی به محصولات و یا خدمات مورد نیاز بازار تبدیل می گردند. فرایند تجاری سازی موجب تبدیل علوم محض و دانش به محصول کاربردی و ثروت می گردد که در نتیجه آن شغل و ثروت برای مردم جامعه فراهم می گردد.

امروزه مهمترین راهکار ورود به یک کسب و کار موفق داشتن یک فن آوری جدید است و کلید فناوری نیز تجاری سازی ایده و دانش می باشد. در تمامی کشورها سعی می گردد با ایجاد پارک های فناوری و شرکت های دانش بنیان مسیر تبدیل ایده و دانش به تولید انبوه و صنعتی محصولات فراهم شده و پشتیبانی گردد.

در جهان امروز کشورهایی مثل چین و کره جنوبی با تکیه به همین راهکار تجاری سازی و تولید محصولات دانش بنیان توانسته اند اقتصاد خود را با رشد تولید مواجه کنند. بدون شک هر کشوری که شرایط و امکانات مورد نیاز برای شرکت های دانش بنیان را هموار کند با روند رشد تجاری سازی محصولات جدید مواجه خواهد شد.

 

مراحل تجاری سازی ایده تا کالا و خدمات
مراحل تجاری سازی ایده تا کالا و خدمات

 

مراحل تجاری سازی محصول چیست؟

هر کالایی پس از تولید باید راه خود را به بازار مصرف باز نماید. این راهیابی به بازار برای کالا های دانش بنیان دارای ریسک بالایی است. این کالا ها باید به جامعه معرفی شوند تا مورد توجه و استقبال مردم قرار گیرند. فرایند معرفی محصول یا خدمت جدید به بازار را تجاری سازی می گویند.

در تجاری سازی محصولات ممکن است سوالاتی در مورد مراحل و چگونگی اجرای این عمل در ذهن ایجاد گردد. این سوالات میتواند به شکل زیر باشد:

 

  • آیا ایده ای که به ذهن پژوهشگر خطور کرده است ارزش تجاری سازی و تولید محصول را دارد؟
  • مهمترین جنبه های یک ایده خوب و قابل تجاری شدن چیست؟
  • آیا با تولید محصول نهایی فرایند تجاری سازی پایان خواهد یافت؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که ایده های بزرگ باید قابلیت عملی شدن را داشته باشند. این ایده ها باید بتوانند قابلیت تبدیل به محصول شدن و یا خدمات قابل عرضه به بازار را داشته باشند.

هر ایده ای در واقع باید یک راه حل برای برطرف کردن محدودیت و شکاف موجود در مسیر پیشرفت باشد. این ایده ها توانسته اند با کمک ذهن یک فرد خلاق از مرحله نظریه و علم به کالا و محصول یا حتی خدمات تبدیل شوند و تولید شغل و ثروت نمایند.

 

گراف مراحل توسعه در تجاری سازی
گراف مراحل توسعه در تجاری سازی

 

تعریف شرکت های دانش بنیان

دانشگاه ها و مراکز علمی در گذشته فقط محلی برای کسب علم و دانش به صورت علوم محض و تئوری بوده اند. اینک سعی می شود تا پیوند بین دانشگاه با بازار به صورت ارتباط علمی دانش با صنعت محکم گردد. چنین پیوندی منجر به تولد و ایجاد شرکت هایی با عنوان شرکت دانش بنیان گردیده است. این شرکت ها در واقع سعی می کنند تا از ایده های خوب و علمی محصولات یا خدمات تجاری قابل فروش تولید کنند. بدون شک چنین دیدگاهی می تواند میزان سرانه تولید ناخالص ملی را افزایش دهد. در خصوص تجاری سازی و کارایی شرکت های دانش بنیان سه نظریه به صورت زیر مطرح می گردد.

  • نظریه اول معتقد است که تجاری سازی به صورت مدیریت یک زنجیره پیوسته است که از خلق یک ایده در ذهن آغاز شده و تا آخرین مرحله یعنی فروش محصول نهایی را پوشش می دهد. در این روش هدف کلی تولید یک محصول قابل فروش از یک ایده است.
  • در مدل دوم تجاری سازی مترادف با انتقال فناوری تولید و دانش فنی در نظر گرفته می شود. در این حالت شرکت ها بجای محصول نهایی ایده و دانش تولید شده را به خریداران خود عرضه می کنند. اگر چه در این مدل کالا و جنسی تولید نشده اما ایده تولید شده نیز قابلیت فروش و در نهایت تبدیل به کالا شدن را ممکن است داشته باشد.
  • در این حالت تجاری سازی عبارت است از توسعه و بهبود کمیت و کیفیت محصول نهایی تولید شده. در این مدل ایده تولید یک محصول جدید از مراحل مختلف بررسی عبور می کند و در طی آن شرکت بررسی میکند که آیا می توان این ایده را باز هم بیشتر توسعه داد یا اینکه باید آن را به همین شکل فعلی وارد بازار کرد. در این حالت مدیر شرکت باید تصمیم بگیر که در چه زمانی، در کجا، به چه کسی و چگونه محصول نهایی خود را بفروشد.
زنجیره تولید کالا از ایده
زنجیره تولید کالا از ایده

 

تفاوتهای تحقیق با توسعه و نو آوری در تجاری سازی:

تجاری سازی یک دانش فنی به بازار رساندن یک محصول است که نخست فقط یک ایده بوده است. به عبارت دیگر تجاری سازی باید قادر باشد که یک ایده را به محصول نهایی قابل فروش در بازار تبدیل کند. در شکل زیر می توانید تفاوت یک تحقیق علمی را با توسعه و فن آوری در محصولات ببینید:

تحقیق   توسعه و فناوری
ایجاد یک موقعیت سرمایه گذاری در آینده نامعلوم. ایجاد طراحی محصول و نمونه اولیه محصول.
تاکید بر خلق مفاهیم جدید. تاکید بر کارایی مبتنی بر هزینه.
ارزیابی با میزان علم تولید شده. ارزیابی با ثروت تولید شده.
ایجاد دانش جدید. استفاده از دانش جدید.

 

 بنابراین برای تبدیل یک فناوری جدید به محصول نهایی قابل فروش و موفق در   باید مراحل زیر را روی آن انجام داد.

  • ارزیابی بازار.
  • طراحی محصول.
  • مهندسی تولید.
  • مدیریت حقوق مالکیت معنوی.
  • توسعه راهبردی بازاریابی.
  • افزایش سرمایه مورد نیاز برای تولید انبوه.
  • آموزش افراد برای تولید و مصرف محصول جدید.

رعایت تمامی موارد فوق باعث میگردد تا با دستیابی به مشتریان خاص و بازار مصرف شرکت یا سازمان تولید کننده به سود اقتصادی مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

بنابراین فرایند توسعه فناوری و تبدیل ایده به محصول با کمک تجاری سازی باید در قالب زیر اجرا گردد.

  • تکمیل و بررسی کامل علم جدید.
  • تبدیل علم و ایده های جدید به فناوری.
  • تبدیل فناوری به محصول نهایی قابل فروش در بازار.

با در نظر گرفتن این مراحل و قوانین می توان سرعت پیشرفت تکنولوژی و کسب ثروت به همراه بازار کار برای سازمانها، شرکت ها و در نهایت مردم یک کشور را با تجاری سازی محصولات تضمین نمود.

برچسب‌ها: بدون برچسب

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *